Vriendelijk leiderschap: De kracht van menselijkheid
Vriendelijk leiderschap, is dat niet een beetje te soft hoor ik je al zeggen?
Steeds meer onderzoek toont aan dat vriendelijk leiderschap niet alleen leidt tot een prettigere werksfeer, maar ook tot betere resultaten. In mijn trainingen over leiderschap komen de leiderschapsstijlen zoals situationeel leiderschap, coachend leiderschap of transactioneel leiderschap vaak ter sprake. Maar eigenlijk hebben we het nooit over vriendelijk leiderschap, terwijl dit iets is wat mij persoonlijk aan het hart gaat. Vriendelijk zijn kost niks en het levert een hoop op. Een vriendelijk ‘goedemorgen’ of ‘kan ik u helpen’, levert zowel de gever als ontvanger wat op. Een gelukkig gevoel! En dat is nou precies waarop ik aan ga.
In mijn ogen gaat vriendelijk leiderschap verder dan alleen maar aardig zijn. Het betekent dat je als leider:
✅ Empathie toont: Je begrijpt de gevoelens en perspectieven van je teamleden.
✅ Positief bent: Je benadrukt de sterke punten van je team en moedigt ze aan.
✅ Respectvol bent: Je behandelt iedereen met respect, ongeacht hun functie (gelijkwaardigheid)
✅ Openstaat voor feedback: Je bent bereid om te leren en te groeien.
✅ Samenwerkt: Je bouwt sterke relaties op met je teamleden en collega’s.
In mijn ogen zorgt dit dan voor:
– Medewerkers die zich gewaardeerd en begrepen voelen, zijn gemotiveerder om hun best te doen.
– Een positieve werksfeer die vaak leidt tot een hogere betrokkenheid van medewerkers.
– Meer innovatie en creativiteit. Dit ontstaat als mensen zich veilig voelen om nieuwe ideeën te delen.
– Meer productiviteit en effectiviteit.
– Een lager verloop. Medewerkers zullen minder snel geneigd zijn de organisatie te verlaten.
In mijn rol als leider probeer ik vriendelijk te zijn door:
– Actief te luisteren
– Mezelf kwetsbaar op te stellen
– Erkenning te geven aan de medewerker en het team
– Betrouwbaar te zijn en te werken aan wederzijds vertrouwen
– Te investeren in de ontwikkeling van mijn medewerker en het team